Eine Uni, zwei Welten – Zwischen Hörsaal und Realität

Sorry, this entry is only available in Deutsch.

Ein Interview zwischen Josephine Pritz (Fakultät Musik) und Emilie Intsiful (Jazz Institute Berlin).

Emilie Intsiful (Jazz Institute Berlin) und Josephine Pritz (Fakultät Musik) v. l. n. r.

Einleitung und Hintergrund des Interviews
Josephine PritzIn einer sehr konservativen, überwiegend weiß gelesenen Klassikszene habe ich als weiße Frau Machtmissbrauch an verschiedenen Musikhochschulen in Deutschland erlebt, die meine Karriere geprägt und ungewollt gelenkt haben. In der Universität der Künste Berlin (UdK Berlin) habe ich dann Emilie Intsiful kennengelernt. Auch sie wurde an einer Institution an klassische Musik herangeführt, welche hauptsächlich Männer repräsentiert. Aber nicht nur als Frau in der Musikwelt – sie studiert am Jazz Institut Berlin (JiB), wo nur 10% weiblich sind – erfährt sie Herausforderungen, die strukturell bedingt sind. Besonders als Schwarze Frau in der Klassikszene, die hauptsächlich auch nach wie vor weiß und männlich geprägt ist, und als Mutter in einem Studium, das hauptsächlich abends stattfindet, erfährt sie Hürden, die systembedingt sind. Warum ihr Vater eine fast untypische klassisch musikalische Förderung für Emilie Intsiful gewählt hat, und vieles mehr möchte ich gerne herausfinden und ihrer tollen (musikalischen) Stimme zuhören.

Josephine Pritz: Hallo Emilie. Wie geht’s dir und woher kommst du gerade?

Emilie Intsiful: Hi Phine. Vielen Dank, gut geht es mir. Ich komme gerade von einem Meeting mit Freunden auch von der Uni. Wir organisieren ein Benefizkonzert für Überlebende des Genozids in Palästina. Das ist so das, was ich als Mensch in meiner Situation tun kann. Ich bin nicht so der Demomensch, gerade zumal die Polizei ein bisschen unberechenbar ist. Deswegen also ein Friedenskonzert, wo Liebe und Musik im Vordergrund stehen.

JP: Die anderen, die dieses Benefizkonzert mit dir organisieren, sind die auch von der UdK Berlin. Wann hast du mit dem Studium angefangen?

EI: Ich habe offiziell die Aufnahmeprüfung im Jahre 2021 bestanden. Dann wurde ich schwanger und habe im Wintersemester 2022 mein Studium mit meinem sieben Monate jungen Sohn zusammen begonnen. Während meines Studiums hatte mich meine wundervolle Gesangsdozentin inspiriert, mich mit Jazzmusik zu befassen. Das hat mich motiviert, ich habe mich nach meinem ersten Semester spontan am JIB beworben. Und seit Wintersemester 2023 bin ichalso am JIB.

JP: Studium mit einem Kind – das ist eine krasse Herausforderung, oder? Wie machst du das?

EI: Ich habe angefangen, meinen Sohn mit in jeden Kurs zu nehmen. Und habe dann einfach an Ort und Stelle gefragt,ob das für die*den jeweilige*n Dozent*in okay ist. Und die meisten Dozierenden waren total lieb und verständnisvoll. In einem Kurs wurde ich, weil mein Kind zu unruhig war, schon zweimal gebeten, den Kurs zu verlassen. Andere Dozierende haben auch mal meinen Sohn gehalten.

JP: Du als Schwarze Frau und als alleinerziehende Mutter, wie fühlst du dich unter all diesen Bedingungen, die dich ausmachen, in unserer Institution, der UdK Berlin?

EI: Wie fühle ich mich? Es ist mit viel Unsicherheit verbunden. Ich fühle viele Blicke auf mir seit ich hier angefangen habe. Es gibt hier nicht so viele Menschen mit Migrationserfahrung, vor allem an der UdK Berlin, auch am Jazz-Institut, gibt es mittlerweile keine einzige BIPoC mehr. Ich habe das Gefühl, ich versetze mich sehr oft aus Unsicherheit in die Lage meiner Mitstudierenden und versuche, mich von außen zu betrachten und zu sehen, wie die anderen mich sehen und denke mir, ich bin bestimmt irgendwie nur diese Schwarze Mutter halt. Und die, die vielleicht noch älter ist. Deshalb werde ich auch nicht eingeladen. Weil wenn ich eingeladenwerde, dann nur so spontan, dass ich keine Babysitter*in mehr organisieren kann. Menschen denken nicht zwingend für mich als Mutter mit. Das ist gerade mein Eindruck, vielleicht kannst du mir aber auch mal erzählen, wie du unsere Uni als Frau wahrnimmst. Warum hast du die UdK Berlin gewählt?

JP: Mein Eindruck ist, dass der immer präsente Machtmissbrauch an Musikhochschulen noch viel krasser ist, als an anderen Institutionen wie wissenschaftlichen Universitäten z. B. Ich schätze mein Studium und das, was ich hier gelernt habe. Ich habe gemerkt, wie privilegiert ich bin und wie wenig privilegiert andere Personen sind, weil ich das reflektieren konnte, indem ich über den Tellerrand der UdK Berlin hinaus geblickt habe, was auch total wichtig für mich ist, um eine Struktur aufzubrechen. Man müsste sehr groß aufräumen, was die Strukturen, die Hierarchien und so einige Habiten angeht. Wer muss sich wo und wie vorstellen? Oder welche Diskriminierungsformen, die in jeglicher Struktur oder aufverschiedenen Ebenen, in verschiedenen Ismen an der Uni stattfinden, gibt es? Da muss man wirklich ganz genau überprüfen. Ein Ziel sollte sein, dass viel mehr Menschen die Möglichkeit haben, an der UdK Berlin zu studieren, und es sollte möglichgemacht werden als alleinerziehende Mutter auch ein Studium zu bewältigen.

JP: Und jetzt bist du am Jazz-Institut. Was würdest du sagen, ist der Unterschied zwischen dem Lehramtsstudium an der Fakultät Musik und am Jazz-Institut zu studieren?

EI: Die Hauptsprache ist dort Englisch, das fand ich auch irgendwie angenehm. Die Fakultät Musik war mir einfach zu Deutsch irgendwie. Also ich habe dort gemerkt, dass es mir gut tut unter “Ausländern”. Auch wenn die am JIB zwar alle weiß sind, aber sie kommen trotzdem von überall her und dadurch ist die Mentalität und die Offenheit für BIPoC anders. Ich glaube auch Musiker*innen haben da mehr Berührungspunkte mit Menschen mit Migrationserfahrung, weil die Musik in Berlin so vielfältig und bunt ist, dass man da gar nicht drum rumkommt. Aber im Lehramt Musik war ich in einer weißen Blase und da wurde mir einiges klar. Okay, ich sah den Menschen irgendwann an, dass sie tatsächlich ausschließlich weiße Freunde haben, und da keine Notwendigkeit sehen rauszukommen. Ich merke, dass ich die einzige Schwarze Person bin, die die kennen. Ich fühle es mittlerweile einfach. Ich bin dies zwar gewohnt, aber gleichzeitig heißt das nicht, dass es leicht ist, sich in dieser Welt zu bewegen, wo mandas Gefühl hat, ich bin jetzt das Paradebeispiel, was du kennst.

JP: Also es ist in deinen Gedanken nicht nur der Faktor, dass du als Mama nicht integriert wirst, sondern als Schwarze Frau auch? Oder vielleicht auch als ältere? Ich glaube nicht, um dir das jetzt mal zu spiegeln, dass du als älter wahrgenommen wirst. Du wirkst in meinen Augen offen und frisch.

EI: Danke. Ich glaube, dass eine Frau mit Kind einfach dann für viele Leute den Eindruck erweckt, die Frau muss älter sein. Man wird direkt anders wahrgenommen. So war auf jeden Fall mein Eindruck. Ich habe als Person mit Migrationserfahrung wahrscheinlich ein paar andere Unsicherheiten als weiße Menschen und stelle mir andere Fragen. Dadurch, dass ich weiß, ich bin offen, ich bin nett, kann das kein schlüssiger Faktor sein, nicht gefragt zu werden, also fällt per Ausschlussverfahren der Blick auf äußere Faktoren, sprich, meine Hautfarbe, mein Muttersein oder vielleicht mein Alter.

JP: Kurzer Rückblick zu deiner Musikausbildung. Wie hat das, was du heute machst, angefangen? Wer hat dich dazu gebracht?

EI: Mein Vater wurde als Gastarbeiter in diesem Land willkommen geheißen. Er war sehr motiviert, sich zu integrieren. Somit wares ihm ein Wunsch, dass wir als seine Kinder so deutsch wie möglich sind, um akzeptiert zu werden. Und dadurch war ihm das ein willkommenes Geschenk, als ich gefragt habe, ob ich aufs musische und katholische Mädchen Internat gehen darf. Es stellte sich dannraus, dass ich da keine Popmusik hören darf, nur klassische Musik und vielleicht noch Volksmusik. Meine CDs haben sie mir abgenommen. Eines Nachmittags haben sie mich irgendwann Whitney Houston “I will always love you” schreien hören und dann war denen klar, dass sie mir Gesangsunterricht sponsern müssen, damit ich ja in die richtige Richtung gehe und mein schlechter Einfluss minimiert wird.

JP: Gesangsunterricht war dann aber klassisch, oder wie?

EI: Klassisch. Genau. Und ich habe aber trotzdem immer heimlich weiter meine Popmusik gehört auf einem Disc-Man. Und was ich hörte, habe ich dann tagsüber in der Schule auf dem Klavier gespielt. Und das war so meine persönliche Beziehung zum Klavier und zur Musik: mir Sachen rauszuhören und zu merken und meinen Freunden vorzusingen. Ich war so deren „real life Radio“. Dieser Teil meiner Jugend war echt schön. Nach der Schule habe ich eine Ausbildung in der Berufsfachschule für Musik Altötting gemacht, ein Kurzstudium für zwei Jahre. Klassische Musik. Ich hatte in Altötting oft Auftritte als einzige “Jazzsängerin” in diesem kleinen Örtchen. Pro Auftritt habe ich damals 15 Euro verdient.

JP: Davon können Musiker*innen nicht leben. 

EI: Nein (schmunzelt)

JP: Wie sieht das heute aus? Ich habe ja das Glück, dich als Bratschistin begleiten zu können. Die Musik, die du schreibst, kommt ja auch aus deinem klassischen Background. Du trittst ja einfach, ich sage jetzt mal in Anführungsstrichen, groß auf. Wo andere einfach nur ein Klavier und einen Bass und ein Schlagzeug haben, suchst du dir ganz andere Instrumente und dementsprechend auch mehr Leute aus. Und kannst dann auch hoffentlich mehr verlangen als 15 Euro pro Abend.

EI: Das sieht heute ganz anders aus. Heute würde ich das nicht mehr durchgehen lassen.

JP: Und nun bist du am Jazzinstitut quasi musikalisch am Ursprung. Jazz ist ja Musik, die von Schwarzen Personen kommt.

EI: Ja, Jazz kommt von Schwarzen Menschen. Aber es wurde halt sehr intellektualisiert. Menschen, die Migrationserfahrung haben, gehen seltener als Weiße den akademischen Pfad, vor allem nicht, wenn er nicht als lukrativ gilt. “Musiker” ist gesellschaftlich gesehen kein lukrativer Beruf. Und du siehst wahrscheinlich viel mehr Menschen mit Migrationserfahrung, die Architektur oder Ingenieurwesen studieren. Musiker*innen werden unterstützen Migra Eltern selten, denn in diesem Land bringt Kunst kein Geld. Ich glaube deswegen sieht man einfach keine Schwarzen an meiner Uni, obwohl das unsere Musik ist. Und leider glaube ich auch, dass Jazzmusik deshalb Gefahr läuft, auszusterben. Sie wird halt nicht mehr so gelebt wie früher. Es war früher die Musik der Resistenz, die Musik des Widerstands. In Deutschland war das ja auch sehr lange verboten und viele jüdische Menschen haben Jazz für sich entdeckt, man siehe Kurt Weill. Aber diese Schwarze Jazz-Szene in Deutschland war so klein, dass sich das nie so ausgebreitet hat und nie so gelebt wurde wie in den Staaten. Und dadurch ist hier kein Selbstverständnis wie in den Staaten, daszu studieren. So erkläre ich mir das.

JP: Was würdest du dir vom JIB wünschen mit all den Dingen, die wir jetzt heute besprochen haben, auch nicht nur was „Race“ angeht, sondern auch was Muttersein angeht in dem Studium, was auch hauptsächlich abends stattfindet, was dann auch eine Herausforderung ist. Und auch als Person, die irgendwie mit Machtstrukturen Schwierigkeiten hatte. Was gibt es für Sachen, die einfach umzusetzen wären oder vielleicht auch schwierig oder utopisch? Also: was ist dein Traum?

EI: Mein Traum? Am liebsten hätte ich am JIB mehr weiblich gelesene Dozierende. Das würde für mich schon einen großen Unterschied machen. Mehr Schwarze Studierende und Dozierende. Ich würde gerne die Professorenschaft abschaffen, damit da mehr Flexibilität ist, wenn Dozierende keinen guten Unterricht machen, sage ich jetzt mal ganz klar. Und ich würde mir auch wünschen, dass die Musik mehr im Kontext geschieht. Wenn Menschen Name-droppen an unserer Uni, dann weiß ich nicht, ob die wissen, dass die Menschen deren Namensie gerade nennen Schwarz waren und was die für Leben gelebt haben. Dann entsteht ein Bezug. Ich glaube, diese Losgelöstheit vor dem Hintergrund einer jeden Musikist die wahre Cultural Appropriation, wo die Musik irgendwie ein bisschen weiß gewaschen wird. Und ja, ich wünsche mir da mehr Hommage an die Gründer des Jazz und mehr Nachforschung, warum er entstanden ist. Und dann, wenn man diesen Spirit vielleicht erkennt, würde ich mir auch mehr Widerstand von meinen Kommiliton*innen wünschen und sogar von meinen Dozent*innen. Wir machen Musik des Widerstands, also sollten wir auch mehr Widerstand leisten. Wir sollten uns das verdienen, dass wir diese Musik machen dürfen und diese Musik auch für Politik, Widerstand und Protest nutzen. Irgendwie lehrt mich unsere Zeit gerade, dass Musik eine der stärksten Waffen ist unddeswegen will man sie unterdrücken, glaube ich. Wir sollten uns unserer Verantwortung als Musiker*innen bewusst sein.

JP: Ich würde noch ergänzen, dass der erste Punkt, den du gesagt hast, dieses Repräsentieren von den Menschen, die das geschaffen haben, das passiert ja an der Fakultät Musik wahnsinnig. Wirhaben ja nur alte, tote weiße Männer, die in Form irgendwelcher Büsten, in Bilderrahmen oder mit Raumnamen dortverewigt sind. Man könnte das JIB ja theoretisch auch schon mit einem Untertitel einer Person umbenennen. Es gibt ja so viele Möglichkeiten. In der klassisch, weißen, konservativen Szene wird Repräsentanz jaauch groß gelebt. Nur aber eben von weißen Männern. Und das zeigt natürlich auch wieder, das fällt mir jetzt auf, wo wir drüber reden, dass es immer noch diese weiße Welt ist, die klassisch konservativ ist, einfach weil sie immer schon so war und hier werdenalle, die reinpassen gepusht und gefördert. Und Jazz, ja, wir nehmen uns oft nur das, was vermeintlich gut ist, oder eher bequem: die Musik.

EI: Ja, genau das.

JP: Ja, man müsste da konsequenter sein: n der Fakultät Musik ein bisschen mehr alte weiße Männernamen abschaffen und vielleicht auch mehr Frauen da repräsentieren. Und am JIB vor allem diese Namen und Menschen und Gesichter zeigen.

EI: Ja, voll gut. Voll guter Punkt.

JP: Das wäre doch vielleicht ein Wunsch, auf den man sich einigen könnte.

EI: Ja, voll. Ich hätte noch eine Frage an dich. Du bist ja an der UdK Berlin Frauen- und Gleichstellungsbeauftragte derFakultät Musik und bekommst ja da auch ein paar Dinge mit, die so hochschulpolitisch geschehen. Siehst du einen Weg, wie du das Bild da beeinflussen kannst, was diese Einseitigkeit in der Musikszene angeht, ob klassisch oder Jazz, siehst du da einen Weg, wie du das Bild vielleicht ein bisschen aufrütteln kannst, verändern kannst?

JP: Ich glaube, wir setzen uns schon viel dafür ein, mehr Diversität zu schaffen. Das passiert zum Beispiel mit derFörderung der Initiative „musica inaudita“, die Konzertreihen veranstaltet, wo nur Personen, die in der Musikwelt im Kanon nicht repräsentativ dargestellt sind, auftreten können und deren Musik gespielt wird. Du hast da ja auch mal gespielt als Komponistin, Emilie, ich habe bin da auch schon mal mit meiner Musik aufgetreten. Und dann haben wirleider so wahnsinnig viel zu tun, um die Fakultät gendergerecht zu gestalten, was uns gar nicht dann die Kapazitäten lässt, da mehr Repräsentation zu schaffen für eben die Dinge, die du gesagt hast. Also ich sitze in Berufungskommissionen und schaue, wer sich bewirbt und ob das Bewerbungsprozedere und die Berufung auch gendergerecht geschieht, damit eben Hierarchiestrukturen aufgebrochen werden. Dann schaue ich natürlich auch intersektional auf das Ganze und versuche auch im Sinne von der Diversitätsbeauftragten da reingucken, wie Strukturen hier sind und was man da den Kommissionen, den Professor*innen, die quasi die Macht haben etwas zu entscheiden, was wir da noch entgegensetzen können bzw. müssen. Also ich versuche sozusagen eher strukturellen Ebene zu bewegen. Ich will, dass man durch die Gebäude geht und feststellt, hier sind diese und jene Personen, die mich repräsentieren, wo ich mich wohlfühle, wo ich mich gesehen fühle. Einfach weil sie da sind. Genau das ist ein Ziel, dass im Endeffekt das Wohlfühlmoment für alle da ist, egal welcher Gruppe du angehörst, vom Erstsemester-Studierende bis zur Dekan*in.

JP: Wir haben an der Fakultät Musik so wenig Personen, die studieren und Mütter oder Eltern sind zum Beispiel. Nochweniger, die alleinerziehend sind. Und da habe ich schon einfach festgestellt, als ich mit dir zu tun hatte, wir müssen so viel mehr Wickelräume schaffen, zum Beispiel. Oder die Möglichkeit, ein Kind zu stillen. Du hast dein Kind und du hast vorher angefangen zu studieren und die Uni muss irgendwie schauen, dass sie dir das ermöglicht. Und das jetzt in einem Studium, das hauptsächlich abends stattfindet, ist für dich auch eine Herausforderung. Ja, wir müssen bessere Bedingungen schaffen für Personen, die nicht aus einem weiß akademisierten, gegebenenfalls reichen Elternhaus kommen.

EI: Nice, das klingt doch schon mal nach viel. Vielen Dank für deine Arbeit, Phine. Ich habe mich ja für die Dingswahl aufstellen lassen.

JP: Welche Wahl? Die Präsident*innenwahl?

EI: Jetzt wo du es sagst. Das könnte es gebrauchen. Eine Schwarze. Das wäre lustig. Eine Schwarze Mutter in Deutschland als Präsidentin an der UdK Berlin. Nein, ich habe mich für die Stupa-Wahl aufstellen lassen. Und ich möchte mich unter anderem für studierende Mütter einsetzen.

JP: Finde ich auch richtig.

EI: Die Uni macht schon viel. Die unterstützen mich mit zehn Stunden im Monat, wo ich mein Kind bei Kidsmobil abgeben kann. Und das hilft mir schon sehr. Also wenn das nicht wäre, könnte ich bei gar keiner Abendveranstaltungmitmachen. Das ist schon gut.

JP: Und das ist schon auf jeden Fall das, was du brauchst, um dein Studium zu machen. Und wenn du was anderesstudieren würdest, dann könnte alles vormittags stattfinden. Aber du musst auf die Bühne. Und das ist immer dann, wenn andere Freizeit haben. Kannst du bitte mehr Musik machen?

EI: Oh, ich probiere es. Vielen Dank. Und ich bin ja auch schon froh, dass du dich für mein Ensemble bereitstellstals Bratschistin. Also diesen Wunsch kann ich nur zurückwerfen an dich, liebe Phine, du bist ja auch eine grandiose Musikerin.

JP: Dann lass uns gemeinsam was planen.

EI: Yes. Pinky promise?

JP: Pinky promise.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ableism is the discrimination of and social prejudice against people with differing physical and mental abilities and needs. It typically involves a negative assessment of a person’s body and mind due to skills and abilities, based on a supposed biological (physical and/or mental) norm of what an able-bodied, neurotypical person should be. Ableism can intersect with other forms of oppression such as racism and sexism. 

Adultism is the discrimination found in everyday life and law based on unequal power relationships between adults, on the one hand, and children, adolescents, and young people on the other. 

The General Equal Treatment Act (AGG), enforced since 2006, is the uniform central body of regulations in Germany for the implementation of four European anti-discrimination directives. For the first time, a law was created in Germany that comprehensively regulates protection against discrimination on the grounds of race, ethnicity, gender identification, religion or belief, ability, age, or sexual orientation.

Antisemitism is a belief system based on hatred/hostility towards or discrimination against Jewish people as a religious or racial group, Jewish institutions or anyone/anything that is perceived Jewish. Antisemitism varies over time and between cultures, with antisemitism intensifying in different historical moments.   

Accessibility names the extent to which a product, service, or environment can be used and accessed by as many people as possible. Inclusive accessibility therefore assesses the needs and desires of all possible people—including those who are neurodivergent or who have varying abilities—and incorporates these into its design and function. Changes to enable those with different abilities to have equal opportunity and participation are often referred to as accommodations.  

Harassment is undesired and non-consensual conduct that violates the dignity of another person. Harassment can often create intimidating, hostile, humiliating, or offensive environments, and can be based on someone’s sexual orientation, religion, national origin, disability, age, race, gender, and more. Harassment can take a variety of forms, including verbal, physical, and/or sexual. 

The gender binary is the classification of gender into two distinct and opposite categories of man/masculine and woman/feminine. This belief system assumes that one’s sex or gender assigned at birth will align with traditional social constructions of masculine and feminine identity, expression, and sexuality. Assignment beyond the gender binary is typically viewed as a deviation of the norm. 

Sex refers to a person’s biological status and is typically assigned at birth, usually based on external anatomy. Sex is typically categorized as male, female, or intersex. 

Cisgender, or simply cis, refers to people who identify with the gender assigned to them at birth. Cis comes from the Latin prefix which means “on this side of.” 

This concept, according to Birgit Rommelspacher, assumes that there is a system of hierarchies, rule and power in which the various racist, sexist, classist, and other forms of governance intertwine. In this interconnectedness, a dominant group maintains power, which is socially negotiated again and again. In a given society, the dominant group achieves their role by being perceived as pertaining to a majority of the population and having a significant presence in societal institutions. 

The prison-industrial complex (PIC) is a term that describes the complex and interrelated dependencies between a government and the various businesses and institutions that benefit from practices of incarceration (such as prisons, jails, detention facilities, and psychiatric hospitals). Based on the term “military-industrial complex,” PIC urges a more comprehensive analysis of how imprisonment is used in a society, noting all the interest groups that prioritize financial gain over keeping people out of prisons. 

Gender-expansive is an adjective that can describe someone with a more flexible and fluid gender identity than might be associated with the typical gender binary. 

Gender is often defined as a social construct of norms, behaviors, and roles that vary between societies and over time. Gender is often categorized as male, female, or nonbinary. 

Gender transition is a process a person might take to bring themselves and/or their bodies into alignment with their gender identity. This process is not a singular step nor does it have a definite end. Rather, it can include any, none, or all of the following: telling one’s family and social circles; changing one’s name and pronouns; updating legal documents; medical interventions such as hormone therapy; or surgical intervention, often called gender confirmation surgery. 

Gender expression is how a person presents gender outwardly, most typically signalled through clothing, voice, behavior, and other perceived characteristics. Society identifies these cues and performances as masculine or feminine, although what is considered masculine or feminine varies over time and between cultures.  

Gender dysphoria refers to psychological distress that results from the incongruence between one’s sex assigned at birth and one’s gender identity. People of all genders may experience dysphoria at varying levels of intensity, or not at all. 

Gender identity is one’s own internal sense of self and their gender. Unlike gender expression, gender identity is not externally visible to others. 

Heteronormativity is the concept that heterosexuality—romantic and/or sexual attraction between people of the “opposite” gender—is the normative or acceptable sexual orientation in a society. Heteronormativity assumes the gender binary, and therefore involves a belief in the alignment between sexuality, gender identity, gender roles, and biological sex. As a dominant social norm, heteronormativity results in discrimination and oppression against those who do not identify as heterosexual.   

Hormone therapy, sometimes called gender-affirming hormone therapy (GAHT) or hormone replacement therapy (HRT), is the process by which sex hormones or other hormonal medications are administered. These hormone changes can trigger physical changes, called secondary sex characteristics, that can help better align the body with a person’s gender identity.

Institutional discrimination refers to prejudiced organizational policies and practices within institutions – such as universities, workplaces, and more – such that an individual or groups of individuals who are marginalized are unequally considered and have unequal rights. 

Inter*, or intersex, is an umbrella term that can describe people who have differences in reproductive anatomy, chromosomes, or hormones that do not fit typical definitions of male and female. The asterisks (*) emphasizes the plurality of intersex realities and physicalities. 

Intergenerational trauma refers to the trauma that is passed from a trauma survivor to their descendent. Due to violent and terrifying events—such as war, ethnic cleansing, political conflict, environmental catastrophe, and more—experienced by previous generations, descendants may experience adverse emotional, physical, and psychological effects. As the original sources of trauma are structured by forms of discrimination such as race and gender, intergenerational trauma also occurs along intersectional axes of oppression. For example, Black communities have brought to light the intergenerational trauma of enslavement. 
Intergenerational trauma is sometimes called historical trauma, multi- or transgenerational trauma, or secondary traumatization. 

Intersectionality names the interconnected nature of systems of oppression and social categorizations such as race, gender, sexuality, migratory background, and class. Intersectionality emphasizes how individual forms of discrimination do not exist independently of each other, nor can they be considered and addressed independently. Rather, addressing oppression should take into account the cumulative and interconnected axes of multiple forms of discrimination. 

Islamophobia is a belief system based on hatred/hostility towards or discrimination against Muslim people as a religious or racial group, muslim institutions or anyone/anything that is perceived Muslim. Islamophobia varies over time and between cultures, with Islamophobia intensifying in different historical moments.

Classism is a term that describes discrimination based on the belief that a person’s social or economic status determines their value in society. Classism, as a form of discrimination and stigmatization, is based on actual or assumed financial means, educational status, and social inclusion. “Inferior” classes in the hierarchy are problematised and stereotyped, and often receive unequal access and rights within society. 

Colonialism is the control and dominance of one power over a dependent area or people. In subjugating another people and land, colonialism entails violently conquering the population, often including mass displacement of people and the systematic exploitation of resources. Beyond material consequences, colonialism also includes processes of forcing the dominant power’s language and cultural values upon the subjugated people, thereby effecting cultural, psychological, and intergenerational trauma. 

Culturally argued racism is directed against people based on their presumed cultural or religious background. This form of discrimination can occur regardless of whether they actually practice one culture or religion and how religious they are (e.g. anti-Muslim racism and anti-Semitism). 

Cultural appropriation is the act of taking on aspects of a marginalized culture by a person or an institution who is outside of that culture, without comprehensive understanding of the context and often lacking respect for the significance of the original. Cultural appropriation, when promoting negative cultural or racial stereotypes, reproduces harm. Acts of cultural appropriation can often reveal power dynamics within a society: for example, a white person who wears a marginalized culture’s traditional dress is praised as fashionable, while a racialized person could be isolated from the dominant group and marked as foreign.  

Marginalization describes any process of displacing minorities to the social fringe. As a rule, marginalised groups are presumed to not correspond to the norm-oriented majority of society and are severely restricted in their ability to behave freely, have equal material access, enjoy public safety, and more.  

Microaggression names individual comments or actions that unconsciously or consciously demonstrate prejudice and enact discrimination against members of marginalized groups. As small, common, and cumulative occurrences, microaggressions can comprise of insults, stereotypes, devaluation, and/or exclusion. Microaggressions often negatively affect the person on the receiving end, affecting their psychological and physical health and wellbeing. 

Misogyny is a term for sexist oppression and contempt for women that is used to keep women at a lower social status than men, thereby maintaining patriarchal social roles. Misogyny can indicate an attitude held by individuals and a widespread cultural system that often devalues anything perceived as feminine. Misogyny can overlap with other instances of oppression and hate—such as homophobia, trans*-misogyny, and racism. 

Neurodiversity is a term that describes the unique ways each person’s brain structures function. The basic assumption of what kind of brain functioning is healthy and acceptable within a norm-oriented majority society is called neurotypical. 

Nonbinary is a term that can be used by persons who do not describe themselves or their genders as fitting into the binary categories of man or woman. A range of terms are used for these experiences, with nonbinary and genderqueer often used. 

Patriarchy is a social system whereby cis men dominantly hold positions of privilege both in public and private spheres. In feminist theory, patriarchy can be used to describe the power relationship between genders that favors male dominance, as well as the ideology of male superiority that justifies and enacts oppression against women and all non-normative genders. 

Pronouns, or personal gender pronouns (PGPs), are the set of pronouns that an individual uses to refer to themselves and desires for others to use when referring to them. The list of pronouns is continuously evolving. An individual may have several sets of preferred pronouns, or none. The intention of both asking and using a person’s pronouns correctly is to reduce the negative societal effects for those whose personal pronouns don’t match with the gender identity that’s assumed by a cisnormative society. Using gender-neutral wording and terms to refer to groups of people (such as “folks,” instead of “guys”) are also inclusive steps that resist the gender binary and cis-normativity. 

Racism is the process by which systems, policies, actions, and attitudes create unequal opportunities and outcomes for people based on race. More than individual or institutional prejudice, racism occurs when this discrimination is accompanied by the power to limit or oppress the rights of people and/or groups. Racism varies over time and between cultures, with racism towards different groups intensifying in different historical moments.   

Sex-gender difference names the distinction between the concept of “sex” as a biological fact and the concept of “gender” as a product of cultural and social processes, such as socially constructed roles, behaviours, expressions and gendered identities.

Sexism is the process by which systems, policies, actions, and attitudes create unequal opportunities and outcomes for people based on their attributed or supposed sex and the ideology underlying these phenomena. It is mostly used to name the power relations between dominant and marginalised genders within cisheteronormative patriarchal societies.

Sexual orientation is the term that describes which sex or gender a person feels emotionally, physically, romantically and/or sexually attracted to.

Social origin describes the socio-cultural values and norms into which one is born, including factors such as environment, class, caste, education biography, and more. The values that accompany one’s social origin are constructed, but often have material impact that privileges or under-privileges certain groups and people. For example, someone whose social origin includes living in a Western country, inheriting intergenerational wealth, and having a consistently good education will increase their chances for a high-paying job as an adult. Their social origin must therefore be taken into account, rather than their inherent worthiness for such a job. 

A social norm is a shared belief in the standard of acceptable behaviour by groups, both informal as well as institutionalized into policy or law. Social norms differ over time and between cultures and societies. 

Socioeconomic status, usually described as low, medium, or high, is a way of describing people based on their education, income, and type of job. The values and norms assigned to each socioeconomic class are socially constructed but have material impact. 

Structural discrimination refers to patterns of behaviour, policies, and attitudes found at the macro-level conditions of society. This discrimination of social groups is based on the nature of the structure of society as a whole. Structural discrimination is distinct from individual forms of discrimination (such as a single racist remark, which is a microaggression), though it often provides the contextual framework to understand why these individual instances occur. 

Tokenism is a superficial or symbolic gesture that includes minority members without significantly changing or addressing the structural discrimination of marginalization. Tokenism is a strategy intended to create the appearance of inclusion and to divert allegations of discrimination by requiring a single person to be representative of a minority. 

White supremacy names the beliefs and practices that privilege white people as an inherently superior race, built on the exclusion and detriment of other racial and ethnic groups. It can refer to the interconnected social, economic, and political systems that enable white people to enjoy structural advantages over other racial groups both on a collective and individual level. It can also refer to the underlying political ideology that imposes and maintains multiple forms of domination by white people and non-white supporters, from justifying European colonialism to present-day neo-fascisms. 

Whiteness is a socially and politically constructed behaviour that perpetuates an ideology, culture, history, and economy that results in the unequal distribution of power and privilege favoring those socially deemed white. The material benefits of whiteness are gained at the expense of Black, Indigenous, and people of color, who are systematically denied equal access to those material benefits. 
On our blog, white is often written in small italics to mark it as a political category and emphasize the privileges of whiteness which are often not named as such, but rather taken for granted as the invisible norm. 

Xenophobia names the hostility towards groups or individuals perceived as “outsiders” based on their culture. Xenophobic attitudes are often associated with hostile reception of immigrants or refugees who arrive in societies and communities that are not their homelands. Xenophobic discrimination can result in barriers to equally access socioeconomic opportunities, as well as ethnic, racial, or religious prejudice.

Abolition is a term that names officially ending a system, practice, or institution. Rooted in 19th century movements to abolish slavery, present day abolitionism is often invoked to end the practice of policing and military and/or the interconnected carceral systems of prisons, refugee camps, detention centers, and more. For more, see the definition of prison-industrial complex). 

Accountability is the obligation and willingness to accept responsibility for one’s actions. In the context of social justice, accountability refers to the ways in which individuals and communities hold themselves to their principles and goals, as well as acknowledging the groups to which they are responsible. Accountability often requires a transparent process and continuous self- and collective awareness. 

Ageism is discrimination or prejudice based on a person’s age, such as when skills and abilities are questioned and assessed based on one’s older or younger age. 

Agender is an adjective that can be used by persons who do not identify as any gender.

BIPoC stands for Black, Indigenous and people of color. A term that originated in the U.S., it is a self-designation intended to center the specific experiences of Black, Indigenous, and other racialized groups, who are severely impacted by systemic racial injustice rooted in histories of enslavement and colonialism, and to unite people and groups affected by racism. 

Colorism is a term that describes the prejudice or discrimination favoring people with lighter skin tones over those with darker skin tones. This is especially used to describe the nuanced discrimination faced within a racial or ethnic group. 

The Critical Diversity Policy at UdK is a document whose intention is to emphasize and enforce the idea that differences in values, attitudes, cultural perspective, beliefs, ethnic backgrounds, sexual orientation, gender identity, abilities, knowledge and life experiences of each individual in each group of people should be considered and overcome within the university.

Deadnaming is the act of calling a trans*, nonbinary, or gender-expansive person by their birth name, or an incorrect name, when they have changed their name as part of their gender expression. It is never okay or necessary to use a person’s deadname when they have changed their name, including when describing past events. If you deadname someone, take accountability by apologizing and commit to not doing so in the future. Take steps to know someone’s current name and commit to using it.   

This sociological term focuses on how people observe, (re-)produce, and make gender relevant in everyday life. Rather than taking gender as an innate quality, the acts of “doing gender” emphasize how gender is a social construct that is prevalent in daily human interaction. 

Misogynoir is a term, coined by Black feminist Moya Bailey in 2010, that describes the gendered and racial oppression faced by Black cis and transgender women (the latter sometimes referred to as trans*-misogynoir). Taking an intersectional lens, misogynoir examines how anti-Black racism and misogyny combine into a particular form of oppression and discrimination. 

Queer is an umbrella term for people who are not heterosexual or cisgender. It Is used for a broad spectrum of non-normative sexual and/or gender identities and politics. 

Safer spaces are intended to be places where marginalized communities can gather and communicate shared experiences, free of bias, conflict, or harm perpetrated by members of a dominant group. Recognizing that there is no such thing as a perfectly safe space for marginalized people under the current systems of our society, the term “safer” indicates the goal of temporary relief, as well as acknowledging the fact that harm can be reproduced even within marginalized communities. 
Examples of safer spaces created in organizations and institutions are queer-only spaces and/or spaces only for Black, Indigenous, and people of color. 

Social justice is a form of activism and political movement that promotes the process of transforming society from an injust and unequal state to one that is just and equitable. Social justice is rooted in the view that everyone deserves equal economic, political, and social rights and opportunities, and the fundamental right to feel psychologically and physically secure. Social justice therefore aims to change governing laws and societal norms that have historically and presently oppressed some groups over others. Social justice is not just the absence of discrimination, but also the presence of deliberate systems and supports that achieve and sustain equity along lines of race, gender, class, ability, religion, and more. 

Transgender, or simply trans*, is an adjective that refers to people whose gender identity is different than the sex assigned at birth. Trans comes from the Latin prefix which means “across” or “beyond.” The self-designation is not an identity feature that automatically indicates whether this person identifies with a different gender, no gender or multiple genders. Thus, there are several trans* identities. The asterisks (*) emphasizes the plurality and fluidity of trans identities.